החצי הכחול - הרפורמה להצלת הים התיכון

עונת רבייה וגיוס

אורי גוטליב מציג: למה חשוב לתת לדגים להתרבות בעונת הרבייה

השבתת דיג בעונת הרבייה והגיוס של הדגים

תהליך התחדשות הדגה, והעמדת דור חדש של דגים, הוא תהליך רגיש בן מספר שלבים. קטיעת התהליך באחד השלבים שלו מובילה למצב של פגיעה בהתחדשות מאגרי הדגה, התדלדלות האוכלוסייה, ולמעשה – דיג יתר. לכן, מודעות לעונתיות של הדגים בים, ושמירה על תהליך ההתחדשות באמצעות הגבלות דיג עונתיות, הן מאבני היסוד של ממשק דיג בר קיימה.

א. רבייה:

עונת הרבייה של דגי הים התיכון בישראל, כלומר, המועד שבו כל מין מטיל ביצים ומפרה אותם (על גבי המצע, או ע"י שחרור למים) או משריץ צאצאים חיים, נמשכת לרוב בין 1-4 חודשים. כתוצאה מתהליכים אבולוציוניים ממושכים, עונת הרבייה מתרחשת בעיתוי שבו תוצרי הרבייה של ההורים (כמות ואיכות ביצים ותאי זרע) וסיכויי שרידות הצאצאים הם מירביים.  מתוצאות מחקר מקיף שנערך ביוזמת החצי הכחול, ופורסם בשנת 2016, עולה כי בין החודשים אפריל-יולי מתרחשת הרבייה של מרבית המינים המסחריים (כ- 80% מהם).

חלק מהמינים, כמו דקרים, מבצעים התקבצויות רבייה ("חתונות") ההופכות אותם לפגיעים במיוחד בתקופה זו.

ב. דגיגים צעירים – שלב פלנקטוני: 

לרוב, לאחר התפתחות הביצים, לרוות הדגים (דרגות צעירות, פגיות) מתפזרות במרחבי הים כחלק מהפלנקטון [למעט מספר מצומצם של מינים, בעיקר דגים חסרי ערך מסחרי כגון מינים ממשפחת השפתוניים או קברנוניים, שבהם ההורים מטפלים בצאצאים]. 

ג. דגיגים צעירים – תקופת האימון: 

כאשר הדגיגים בני חודש עד כמה חודשים הם מתקבצים לבתי גידול המתאימים לצרכיהם – שטחי אימון (nursery grounds), בעיקר יערות אצות או אזורים חוליים רדודים. 

ד. גיוס לאוכלוסייה הבוגרת:

לאחר התבגרות נוספת מצטרפים הדגים הצעירים אל האוכלוסייה הבוגרת. תהליך זה נקרא גיוס, וניתן להבחין בו על ידי עלייה חדה בשיעור הדגיגים בשלל דיג מכמורת – שיטת דיג לא סלקטיבית על גבי מצע רך (חול). בים התיכון שיא הגיוס עבור מינים מקומיים באזורים חוליים מתרחש בחודשים יולי – אוגוסט (מספר חודשים לאחר תחילת עונת הרבייה).   

 

נתקלתם בדיג לא חוקי? לחצו כאן לדגשים לדיווח

השבתת דיג בעונת הרבייה והגיוס

דיג בעת עונת הרבייה והגיוס עלול להוביל לירידה ניכרת בקצב התחדשות האוכלוסייה, ומחקרים רבים הראו כי ממשק דיג בר קיימא מוכרח לכלול רכיב של הגנה נאותה בעת תקופה רגישה זו במחזור חייהם של הדגים. למרות זאת, עד לפני שנים ספורות לא הייתה כל מגבלה על דיג בעונה זו בישראל (בים התיכון). במסגרת רפורמת 2016 הוחל איסור דיג חופי וספורטיבי בחודשי האביב, למשך 60-90 יום (למעט דיג חכות מהחוף). דיג מכמורת נאסר בחודשי הקיץ, למשך 90 יום (תקופת הגיוס). 

צעדים נוספים שיש לנקוט: 

  • על מנת לספק הגנה נאותה בכל עונת הרבייה יש להאריך את איסור הדיג העונתי למשך ארבעה חודשים (אפריל-יולי) ולכלול את כל שיטות הדיג – כולל דיג  מכמורת. 
  • החלת איסור דיג עונתי על מינים בסיכון שעונת רבייתם לא תואמת את התקופה הנ"ל [חלק מהמינים שלא מתרבים בתקופה זו: בקלה ים תיכונית (עונת רבייה בינואר עד אפריל), שינן החוט (פרידה, ספטמבר עד נובמבר), לברק חלק (דצמבר עד פברואר), סלפית זהובת פס (ספטמבר עד נובמבר), ספרוס הפסים (ספטמבר עד דצמבר), ספרוס זהוב (דניס, אוקטובר עד ינואר), סרגוס כתפי (דצמבר עד פברואר) וסרגוס משורטט (ינואר עד מרץ)].
  • .הרחקת סירות דיג הקפה (צ'ינצ'ולה) למרחק מייל אחד מהחוף, כדי להגן על דגיגים צעירים (כיום האיסור חלק למרחק 500 מטר מהחוף בלבד) 
  • קידום שמורות טבע ימיות יאפשר אזורים מוגנים להתחדשות הדגה, התחדשות אשר תעשיר את האזורים הסמוכים לשמורה באמצעות אפקט הזליגה (Spill over).

 

שער חוברת עונתיות הרבייה

לקריאה נוספת

ראיתם דיג אסור בעונת הרבייה או הגיוס? דווחו לנו באמצעות אפליקציית sea watch!

עונת הרבייה – זמן האהבה של הדקרים (לוקוסים)

 
התקבצות רבייה של דוקרנית אדומה. צילום: אנדרי אהרונוב.

התקבצות רבייה של דוקרנית אדומה | צילום: אנדרי אהרונוב.

שתפו:
להמשך קריאה: הרפורמה