החצי הכחול - הרפורמה להצלת הים התיכון

שינוי אקלים

נקודת המוצא

ההיסטוריה הסוערת של מזרח הים התיכון

אי אפשר להבין את המערכת האקולוגית של הים התיכון, בלי להבין מעט מההיסטוריה הסוערת שלו, שכללה החלפת שכנים, שינויי מפלס קיצוניים, הגעה לסף התייבשות ועוד. היסטוריה זו קבעה גם את מקורם הביו-גאוגרפי של המינים בים, ומדוע חלקם מאוד רגישים להתחממות הים.

משבר האקלים בים התיכון

היכולת של הים לאזן את האקלים מצויה בסכנה

לים יש תפקיד חשוב בשמירה על אקלים יציב, אך היכולת של הים לאזן את האקלים מצויה בסכנה נוכח השינויים הגלובליים. מזרח הים התיכון מתחמם בקצב מואץ (במסגרת שינוי האקלים – Climate change וההתחממות הגלובלית), והטמפרטורה שלו עלתה בכ-3 מעלות בעשורים האחרונים. שינוי זה פוגע בחלק מהמינים הים תיכוניים, ומאידך מסייע לחדירתם של מינים "חובבי חום" מהאוקיאנוס ההודי.

להמשך קריאה >

 

אצות שונות מהפיטופלנקטון - השפעת שינוי אקלים על הים התיכון

אצות שונות מהפיטופלנקטון | צילום: National Oceanic and Atmospheric Administration/Department of Commerce (NOAA) Courtesy of Dr. John R. Dolan Oceanographic Laboratory of Villefranche; Oceanological Observatory of Villefrance-sur-Mer ;NOAA MESA Project

הסיכון של משק הגז לאקלים

מאגרי הגז הישראליים שהתגלו במים הכלכליים של מדינת ישראל הם משאב ציבורי בבעלות המדינה. המדינה מחזיקה במקורות הגז כנאמן הציבור, וחלה עליה החובה לנהל ולנצל משאב זה לטובת הציבור ובאופן שיבטיח את מימוש האינטרס הציבורי במלואו.

להמשך קריאה >

מינים פולשים

מאז 1869, השנה בה נפתחה תעלת סואץ, התחברו מחדש הים התיכון ואוקיאנוס האינדו-פסיפי, ומינים טרופיים במאותיהם חדרו לים התיכון והתבססו בו. המעבר מתבצע ישירות דרך מי התעלה, או בעקיפין על דפנות האוניות או בתוך מי נטל של ספינות החוצות אותה ומטילות מים המכילים פרטים בוגרים או לארוות (דרגות צעירות) של מינים טרופיים לתוך מימי הים התיכון.

להמשך קריאה >

שתפו:
להמשך קריאה: משאבים