החצי הכחול - הרפורמה להצלת הים התיכון

דיג לא חוקי באילת

על מה אפשר לדווח?

עבירה על תקנות הדיג

  • דיג ללא רישיון: כל דיג בישראל מחייב רישיון דיג, חוץ מדיג חכה מהחוף. יש שני סוגים של רישיונות, רישיון לדיג ספורטיבי ורישיון לדיג מסחרי, והם מונפקים על ידי אגף הדיג במשרד החקלאות. במידה והדיג מבוצע מכלי שיט, כלי השיט נדרש ברישיון גם כן (אלא אם מדובר על שימוש בעד 3 חכות בלבד). שיטת הדיג הספורטיבי היחידה ברישיון המותרת במפרץ אילת היא דיג בחכה מספינה בלבד ורק מחוץ לטווח 300 מ' מקו החוף. דיג בחכה מהחוף אינו מצריך רישיון אך מוגבל לאזורים המותרים בלבד.
  • דיג בעזרת מלכודת בניגוד לתקנות: אין להשאיר רשת או סורג מעוגנים לקרקעית יותר מ-7 ימים. גודל עין מינימלי במלכודות דגים או סרטנים הוא 30 מ"מ מחיבור לחיבור בכל חלקי המלכודת, ולמצוף יש לצרף תווית פלסטיק ועליה פרטי רישיון הדיג של בעל המלכודת.
  • דיג מסירה קרוב לחוף: שיטת הדיג הספורטיבי היחידה המותרת במפרץ (למעט דיג חכה מהחוף) היא דיג בחכה מספינה בלבד ורק מחוץ לטווח 300 מ' מקו החוף.
  • שימוש בשיטת דיג אסורה:  דיג עם רובה, דיג בשיטת "תחויק" (הזרמת אוויר לתוך המסלע להברחת הדגים), דיג ברשת גריפה (ג'ארף), שימוש ברעל או חומר נפץ, דיג מכמורת בציוד יעודי לאזורי סלעי, דיג באמצעות חכה בעלת קרס מרובה עוקצים ( "עוגן") בו מושלך הקרס לשם לכידת הדג בגופו ("חטיפה"), דיג ברשת עמידה (זימים) מהחוף, רשת זריקה, או רשת קבועה (למעט מלכודות בהיתר).
  • דיג מעל מכסת השלל: מכסת השלל לדיג ספורטיבי/פנאי היא עד 5 ק"ג או שני דגים גדולים ביום, בהתאם לנוהל הרישיונות של אגף הדיג.

דיג בשמורה

שמורת האלמוגים באילת: אין לדוג כלל בתחומי השמורה.

דיג בחוף רחצה מוכרז

צו הסדרת מקומות רחצה קובע כי אין לדוג כלל בחוף רחצה מוכרז ובתחום 100 מ' לכל כיוון ממגדל המציל.

דיג של מין מוגן

חיות רבות במפרץ אילת מוגנות ואסור לפגוע בהן בשום צורה, לרבות דיג. חיות אלה מוגנות מתוקף אכרזת ערכי הטבע המוגנים, בהתאם לחוק גנים לאומיים ושמורות הטבע.

במסגרת זו, כל היונקים הימיים, צבי הים, הכרישים והבטאים הם ערכי טבע מוגנים. בנוסף, כל הרכיכות (צדפות, דיונונים ותמנונים), מוגנות באילת, וכך גם הצורבים (אלמוגים ושושנות ים), קווצי העור (מלפפוני ים, קיפודי ים, נחשוני ים וחבצלות ים), ספוגים, והלובסטר הים תיכוני (כפן גושמני), ומשפחות רבות של דגי גרם.

בכדי לזהות את המין, כנסו למדריך המינים המקוון כאן או באפליקציה!

 

דיג בקצא"א באילת באזור האסור

גבול צפוני: נמל אילת

גבול דרומי: חוף אלמוג

גבול מזרחי: 300 מ' מהחוף.

אין לדוג כלל בתחומי אזור זה, כולל קצה המזח.

איך הדיווח שלך יעשה שינוי?

בעת דיווח על דיג לא חוקי מועבר הדיווח באופן מידי לפקחי היחידה הימית ברשות הטבע והגנים. במקרים מסוימים הדיווחים מתועדפים בחשיבות עליונה וצוות היחידה מגיב בזמן אמת. לעיתים הדיווחים משמשים גם כבסיס לפתיחת תיק וחקירה עתידית בנושא הדיווח.

חשוב לציין שגם אם לא ניתן טיפול ישיר לאחד הדיווחים על דיג לא חוקי, הדיווחים נאגרים ומשמשים ליצירת בסיס נתונים, לאפיון מדויק של דפוסי עבירות וליצירת לחץ על מקבלי ההחלטות להגדיל את המשאבים לאכיפה בים (תקנים, ציוד ותעדוף).

על מה חשוב להקפיד?

דיווח על דיג לא חוקי יכול לשמש כמידע מודיעיני או כראיה לפתיחת תיק אכיפה. על מנת שדיווח ישמש באופן ישיר בתיק אכיפה, חשוב לצרף כמה שיותר פרטים מזהים לרבות ראיות תומכות: רצוי שתמונה המתעדת אירוע עברייני תכלול את הפגיעה, את האמצעי הפוגע, את האדם הפוגע, ופרטים המזהים את מקום העבירה.

דיג בחכה בשמורת האלמוגים | צילום: מתוך הדיווח

שתפו: