החצי הכחול - הרפורמה להצלת הים התיכון

טונה כחולת סנפיר

טונה כחולת סנפיר בישראל | צילום: אנדריי אהרונוב

ספינת‭ ‬הדגל‭ ‬של‭ ‬הים‭ ‬התיכון‭ ‬בסכנה

טונה‭ ‬כחולת‭ ‬סנפיר Thunnus thynnus

פעם, לפני לא כל כך הרבה שנים, טונה מקופסת שימורים הייתה מהמין טונה כחולת סנפיר, שפעם היה נפוץ. היום, קופסאות הטונה כבר מכילות מינים אחרים של טונה, והטונה כחולת הסנפיר הפכה להיות מעדן יקר במסעדות, ומראה נדיר בים.

הטונה היא אחד הדגים המרשימים והמיוחדים שיש לנו בים, טורף בעל יכולות שחייה יוצאות דופן, עם מסלול נדידה מדהים.

הטונה הכחולה היא מכונת מהירות מושלמת, טורפדו של ממש, ויכולה לשחות במהירות של כ-70 קמ"ש. לשם כך יש לטונה מספר התאמות ייחודיות: עיניים שקועות וחריצים אליהם נכנסים הסנפירים, לשמירה על מבנה הידרודינמי. לטונה שרירים מיוחדים השומרים על טמפרטורת גוף גבוהה (כמעט דם חם כמו של בני האדם!) ומאפשרים לדגים הבוגרים לחדור למים קרים ועשירים בדגה לצורכי ציד. הטונה היא גם צוללת מעולה, ומגיעה לעומקים של 1300 מ'!

הטונה הכחולה היא מין בעל מסלול נדידה מרשים: פרטים שסומנו תועדו "מטיילים" בין אירופה לארצות הברית כמה פעמים בשנה, הלוך ושוב!

טונה כחולה יכולה להיות חיה ענקית, אם רק מאפשרים לה לגדול: הפרטים הגדולים ביותר שתועדו מגיעים לאורך של כ-4 מטרים, ולמשקל של 670 קילוגרם! פרטים רגילים מגיעים לאורך של 2 מ', וחיים עד כ-35 שנים.

לטונה, כטורף על, יש חשיבות אדירה לשמירת האיזון האקולוגי בים.

איומים

רביית הטונה מתבצעת במים חמימים. מקובל להתייחס לשתי אוכלוסיות של הטונה הכחולה האטלנטית: אוכלוסייה החיה במערב האוקיאנוס האטלנטי, ומתרבה במפרץ מקסיקו, ואוכלוסייה נפרדת החיה במזרח האטלנטי וומתרבה בים התיכון. בפועל, ידוע שיש ערבוב בין שתי האוכלוסיות.

הטונה מגיעה לבגרות מינית בערך בגיל 4 שנים. אולם כיום, פרטים בוגרים של טונה כחולה הפכו להיות נדירים בים התיכון: דיג הטונה מתבצע לעיתים בשיטות פרועות, במסגרתן לוכדים פרטים צעירים, גוררים אותם לחוף, ומפטמים אותם בתוך מכלאות רשת לפני שיווקם.

הדיג אמור להיות מוסדר במסגרת ארגון ICCAT (ישראל אינה חברה בארגון).

בישראל נידוגה הטונה הכחולה על ידי דייגים מסחריים במערך חכות צף ("לונגליין"), ועל ידי דייגים ספורטיביים בחכות מסירה. הדיג מתבצע בעונת האביב/ קיץ, סביב החודשים מאי– יוני, בעומק הים בגבול המים הטריטוריאליים ובתחומי המים הכלכליים.

האוכלוסייה המתרבה בים התיכון היא הרגישה ביותר והמאוימת ביותר מדיג יתר. לא הרבה ידוע על הטונות המגיעות לאזורנו – מזרח הים התיכון, ויתכן שמדובר על אוכלוסייה ייחודית.

לאחר שנים רבות שהטונה כחולת הסנפיר הוגדרה "בסכנת הכחדה", פורסם בספטמבר 2021 שינוי לסיווג, על ידי ארגון שמירת הטבע הבינלאומי, שכעת מסווג את המין במצב "ללא חשש".

מה אנחנו עושים?

בשנת 2017, לראשונה, יונהג בישראל ממשק דיג בר קיימא, לאחר אישור תקנות הדיג החדשות. אולם, התקנות מאפשרות דיג טונה כחולה ללא הגבלה לדיג המסחרי (15 רישיונות לדיג לונגליין, כל אחת יכולה לפרוס קרסים באורך עד 60,000 מ', כלומר 900,000 מטר של מערך קרסים כולל!).

בנוסף, התקנות מתירות דיג טונה באורך מינימלי קטן מידי ( 70 ס"מ), כלומר של דגים צעירים שטרם הגיעו לגיל רבייה ראשון (רבייה ראשונה מתבצעת באורך כ-1 מ' לפחות או 25 ק"ג).

לגבי דייגים ספורטיביים, מתיר נוהל הרישיונות דיג של עד 2 דגים לדייג ליום, מה שעלול להסתכם באלפי דגי טונה הנידוגים על ידי דייגים ספורטיביים כל עונה.

למרות שדגי הטונה הכחולה חולפים במימי ישראל רק חודש וחצי בשנה, יש לנו אחריות לשמור ככל הניתן על האוכלוסייה של טורף על חשוב כמו הטונה, שמקומה בים, לא על הצלחת.

מה אתם יכולים לעשות: אנו‭ ‬ממליצים‭ ‬לציבור‭ ‬לא‭ ‬לצרוך‭ ‬טונה‭ ‬כחולה‭ ‬במסעדות‭ ‬וסושיות‭.‬

בואו‭ ‬נשאיר‭ ‬אותם‭ ‬בים‭ ‬‮–‬‭ ‬לטובת‭ ‬הדורות‭ ‬הבאים‭!‬

 

לסקירת מומחים של ארגון שמירת הטבע העולמי IUCN של השימור מצב של דגי ים בים התיכון

טונה כחולת סנפיר

צילום: shutterstock

מאין באת ולאן אתה הולך - טורפי העל הימיים בישראל | אייל ביגל, דוקטורנט ומנהל מעבדת טורפי על בתחנת מוריס קאהן לחקר הים של אוניברסיטת חיפה

טונה כחולת סנפיר

Thunnus thynnus

איך היא נראית?
בעלת‭ ‬ראש‭ ‬גדול‭ ‬וסנפירים‭ ‬כחולים. ‬סנפירונים‭ ‬לאורך‭ ‬החלק‭ ‬האחורי‭ ‬של‭ ‬הגוף, ‬וזנב‭ ‬מפוצל‭ ‬מעניקים‭ ‬לה‭ ‬יכולת‭ ‬שחייה‭ ‬מהירה‭ ‬במיוחד. ‬דג‭ ‬גדול‭ ‬מאד‭ ‬ואורכו‭ ‬250-200‭ ‬ס‭"‬מ (‬הפרטים‭ ‬הגדולים‭ ‬ביותר‭ ‬שנמדדו הגיעו‭ ‬ל-4.2‬ מ'), ‬ובמשקלים‭ ‬של‭ ‬225-250‭ ‬ק‭"‬ג‭.‬

מה‭ ‬הסיכוי‭ ‬לראות‭ ‬אותו‭ ‬אצלנו‭?‬
נמוך. ‬הטונה‭ ‬חיה‭ ‬במים‭ ‬הפתוחים‭ ‬ועד‭ ‬לעומקים‭ ‬של‭ ‬1300‭ ‬מ'. ‬זוהו‭ ‬התקבצויות‭ ‬שלה‭ ‬באזור‭ ‬כלובי‭ ‬הדגים‭ ‬באשדוד. ‬חלק‭ ‬מאזור‭ ‬המים‭ ‬הכלכליים‭ ‬של‭ ‬ישראל‭ ‬תוארו‭ ‬כמתאימים‭ ‬לרביית‭ ‬טונות, ‬אך‭ ‬פרטים‭ ‬צעירים‭ ‬נצפים‭ ‬גם‭ ‬בקרבת‭ ‬החוף‭.‬

צילום: shutterstock

מדריך מקוון ליצורי הים התיכון

שתפו:
להמשך קריאה: מינים בסכנת הכחדה